Ing. G. Michele Calvi

Professor

IUSS, Scuola Universitaria Superiore, Pavia

 

Director of Science

EUCENTRE Foundation, Pavia

Diseño, construcción, vida y colapso del Puente Morandi

Design, construction, life and failure of the Morandi Bridge

El 14 de agosto de 2018 a las 11:35 a.m. se derrumbó una parte relevante (unos 243 m) del viaducto sobre el río Polcevera en Génova, matando a 43 personas. El puente fue diseñado a principios de la década de 1960 por Riccardo Morandi, un famoso ingeniero italiano.

Esta presentación tiene como objetivo recordar la historia completa del puente y la discusión de las posibles razones del colapso, junto con algunas de las posibles deficiencias del puente, su mantenimiento y el historial de carga basado en la reflexión crítica, la comparación con características específicas de la construcción del puente. práctica actual y resultados obtenidos utilizando modelos numéricos con diferentes niveles de refinamiento.

 

On August 14th 2018 at 11:35 AM, a relevant portion (about 243 m) of the viaduct over the Polcevera river in Genoa collapsed, killing 43 people. The bridge was designed in the early 1960s by Riccardo Morandi, a well-known Italian engineer.

This presentation aims to reminisce the complete story of the bridge, and the discussion of potential reasons for the collapse, together with some of the possible inadequacies of the bridge, its maintenance and loading history based on critical reflection, comparison with specific features of bridge construction practice today and results obtained using numerical models with different levels of refinement.

Resumen CV

Gian Michele Calvi es profesor en IUSS Pavia, Italia, y profesor adjunto en la Universidad Estatal de Carolina del Norte.

Recibió una Maestría en Ciencias de la Universidad de California, Berkeley, un Doctorado del Politecnico di Milano y un Doctorado Honoris Causa de la Universidad de Cujo, Mendoza, Argentina.

Es autor de Seismic design and retrofit of bridges (con M.J.N. Priestley y F. Seible, 1996) y Displacement-Based Seismic Design of Structures (con M.J.N. Priestley y M.J. Kowalsky, 2007).

Ha sido diseñador, consultor o verificador de cientos de proyectos estructurales, como el puente atirantado Rion-Antirion (2883 m, en Grecia) y el viaducto Bolu (119 vanos, en Turquía), manteniéndose siempre activo en la innovación conceptual para el diseño sísmico, especialmente en puentes, diseño basado en desplazamiento y aislamiento sísmico.

Por un artículo sobre el tema de esta presentación, recibió el premio IABSE Outstanding Paper Award 2020 (Scientific Paper – Once upon a Time in Italy: The Tale of the Morandi Bridge)

 

Gian Michele Calvi is Professor at the IUSS Pavia, Italy, and Adjunct Professor at the North Carolina State University.

He received a Master of Science from the University of California, Berkeley, a PhD from the Politecnico di Milano and a Honorary Doctorate from the University of Cujo, Mendoza, Argentina.

He is author of Seismic design and retrofit of bridges (with M.J.N. Priestley and F. Seible, 1996) and Displacement-Based Seismic Design of Structures (with M.J.N. Priestley and M.J. Kowalsky, 2007).

He has been designer, consultant or checker for hundreds of structural projects, e.g. the Rion-Antirion cable stayed bridge (2883 m, in Greece) and the Bolu viaduct (119 spans, in Turkey),

beeing always active in conceptual innovation in seismic design, focusing on bridges, displacement–based design and seismic isolation.

For a paper on the subject of this presentation, he received the IABSE Outstanding Paper Award 2020 (Scientific Paper – Once upon a Time in Italy: The Tale of the Morandi Bridge)